Saturday, September 12, 2009

Melayu (bukan semua)mudah melenting....

Dr M ada kata...Melayu(bukan semua) mudah lupa tetapi di coretan ini saya ingin memaparkan tentang keadaan dimana Melayu (bukan semua) mudah melenting.

Baru-baru ni saya ajukan persoalan berikut kepada pusat pengajian swasta bertaraf dunia di PJ.Extract saya paparkan disini:

Quote:

YM Proff Dr Sham Sani & Datuk Mohamad Zaini bin Amran


Saya ingin membawa kepengetahuan Tuan-tuan perkara berikut yang perlu diambil tindakan segera:

1.Aliran pengajian kursus.

Saudara saya mengikuti pengajian Seni Beni.Nota-nota dan assignment semua dalam Bahasa Inggeris TETAPI kuliah dalam Bahasa Malaysia.Kenapa kejadian ROJAK ini.Ini menyebabkan kebingungan pelajar-pelajar.Mana dengan istilah nya dll.Tidakkah semua pengajian di peringkat Diploma/Ijazah perlu dilaksanakan dalam Bahasa Inggeris.

2.Kelas Additional Maths

Pensyarah ini nampak amat blur.... tidak boleh mengajar matapelajaran ini.Harap dapat dijalankan siasatan dan ambil tindakan yang wajar.

Majority pelajar di kelas ini adalah anak bangsa kita Melayu.Perlulah pihak pengurusan Unity lebih bertanggung jawab untuk mendidik anak bangsa kita sehingga berjaya.Ini adalah amanah dari penjaga-penjaga pelajar ini.

Saya harap pihak pengurusan Unity mengambil tindakan yang sewajarnya.Janganlah sia-siakan harapan pelajar dan ibubapa mereka.

Sekian. Wassallam.

Saudara Pelajar Seni Beni UTM

Unquote:

Bagaimana tindakan anda apabila anda menerima email sedemikian.Pada saya apabila mendapat maklom balas dari sebarang sumber kita harus bertindak saperti berikut:

1. Abaikan - just ignore
2. Ambil tindakan - review and if required take necessary steps to improve
3. "Belasah balik" - retaliate

jadi keputusannya ditangan anda.Apa pilihan anda..

Kenapa dipersoalkan siapa penulisnya.kalau tak benar tak pe & kalau benar saya perlu ambil tindakan pembetulan betul tak?

Sekerang saya nak paparkan jawapan dari kolej tersbut.Saya tak pasti samada ini datangnya dari pihak atasan kolej tersebut atau dikalangan pensyarah yang ada.Beliau menggunakan nama Pakngah.Nampak gayanya Engligh nya memang ada kelas dan agak pakar juga dalam bidang ugama tetapi peribadinya boleh dipersoalkan.Not refined kata oranglah....

QUOTE:
Sir,

I would like to congratulate you for your email to UCI on your dissatisfaction on what is happening in the college. Personally, I would like to have you in person at UCI so all scores could be settled there and then.

I have viewed your blog, and personally speaking, it reflects your personality very much. Your eagerness to complaint and to whine is "normal" but unfortunately it's in an undignified manner.

Your lack of knowledge and your low IQ and mentality is very much shown in your comments and particularly your email to UCI.

........yang lain-lain tu saya padamkan sebab terlalu .... malu nak keluarkan....

sambung:
My best advise, come to UCI and face us in person. I'm happy to talk about it over a cup of coffee, as i'm not a coward and a keyboard warrior. We could settle scores better, and, in a gentleman's manner, by meeting face to face.

The moral of this email is : I you want to complaint, have it vis a vis [or face to face, it's in French, FIY]. Don't complaint or whine [what animal that sounds like whining...] annonymously, it doesn't work that way...

Regards,

Pak Ngah Petaling Jaya

UNQUOTE:

Saya tak kisah siapa ni Pak Ngah tetapi saya kisah kalau pendidik jenerasi akan datang adalah mereka-mereka saperti ini.

Pada ssya sesebuah institusi tu mestilah bertanggungjawab.jalankan tugas dengan beretika.Bukannya mengajar pelajar untuk menipu ( cerita kedua ini akan saya kongsi kemudian....)

Saperkara lagi ialah tentang reputasi kolej tersebut.Hendakkah kita menjadi macam USIM.Dengan adanya reputasi yang baik akan menyumbang kepada perkembangan perniagaan kita dan survival kolej anda.Kerja kita pun berkat.

Pada saya untuk melayan individu saperti ini adalah menjijikan & membuang masa saja.Saya hormati pendirian beliau dalam menangani maklumbalas tersebut.Tetapi saya pun ada hak sebagai pengguna untuk mendapat perkhidmatan yang sewajarnya dan bebas untuk memaklumkan kepihak yang berkenaan.Ianya bukan percuma.Inikan di IPTA sekarang ni pun dipantau untuk kecemerlangan lebih-lebih lagi sepatutnya di isntitusi swasta.

Well friends....Up to you.Wish category you want to be...Accept anything and dont complain ( sorry - not complain giving feedback ).Which category you want to be in - Melayu mudah melenting...Sekian coretan saya.Semuga bertemu.

No comments:

Post a Comment